شیر کنترل پمپ

عنوان های مقاله :

شیر کنترل پمپ چیست ؟

شیر کنترل پمپ

شیر کنترل پمپ، شیرهایی هستند که در ورودی و خروجی پمپ ها نصب می شوند و وظیفه حفاظت از پمپ و الکترو موتور را دارند.
عملکرد شیر کنترل پمپ بصورت اتوماتیک است و با جریان سیال کنترل انجام می شود بدین معنا که به عوامل خارجی برا ی کنترل این نوع شیرها نیاز نیست.
شیرهای کنترل پمپ جهت کنترل و تنظیم سیال در خطوط مورد استفاده قرار می گیرند. برای تنظیم از یک مدار هیدرولیکی و با اختلاف فشار بالا دست و پایین دست شیر استفاده می شود.

وظیفه شیر کنترل پمپ

از شیرهای کنترل پمپ برای محافظت از پمپ و الکترو موتور استفاده می شود و همچنین از ایجاد ضربه قوچ در زمان خاموش شدن جلوگیری می کند.
علاوه بر مواردی که گفته شد، راه اندازی آسان الکتروپمپ و کاهش جریان برق هم از جمله مزایای استفاده از شیرهای کنترل پمپ است.
عملکرد شیرهای کنترل پمپ به این صورت است که در هنگام راه اندازی پمپ تا زمان رسیدن موتور به دور نامی، شیر بسته است و بعد از باز شده و بعد در زمان خاموش کردن پمپ هم در ابتدا به آرامی 90 درصد بسته می شود و بعد خاموش می شود.
اگر بصورت ناگهانی برق قطع شود، شیر بصورت یکطرفه عمل کرده و از بازگشت آب جلوگیری می کند و بدین ترتیب از خرابی های احتمالی پمپ جلوگیری می شود.
برای تنظیم جریان و یا فشار در این نوع شیرها از یک مدار هیدرولیکی و با اختلاف فشار بالا دست و پایین دست شیر و با پایلوت استفاده می کنند.

آشنایی با شیر تریپل دیوتی ولو

تریپل دیوتی ولو

شیر تریپل دیوتی ولو (Triple Duty Valve) خود از دو نوع شیر قطع و وصل و شیر خودکار و یک لوله مستقیم تشکیل شده است که در خروجی
پمپ های گریز از مرکز نصب می شوند.
دلیل نصب در این نوع شیرها در خروجی پمپ های گریز از مرکز این است که از پدید ضربه قوچ جلوگیری شود.
نوع دیگری از شیرهای کنترل پمپ وجود دارند که با نام ساکشن دیفیوزر (Suction Diffuser) شناخته می شوند.
این نوع شیرها برخلاف شیرهای تریپل دیوتی در ورودی پمپ های گریز از مرکز نصب می شوند. این نوع شیرها شامل مجموعه ای از صافی و زانویی قبل از هستند و وظیفه اصلی آنها حذف هوای مخلوط در آب و اغتشاشات است. عملکرد این نوع شیرها باعث کاهش احتمال کاویتاسیون می شود.

آخرین مقاله ها :

استفاده از مطالب وبلاگ ballvalvealfa برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام سایت و لینک به منبع بلامانع است.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.